× "

şipal ne demek

" arama sonuçları

'bugünlerde okuyacak iyi bir şeyler var mı?'

  bilineni yetkinleştirmek 25/11/2011 edebiyatımızda iyi romanlar ve öyküler bugün de az değil, çoğalması için uygun bir ortam da oluşmuş durumda   semih gümüşarşivi   edebiyatımızın günümüzde öne çıkan en belirgin dört yolundan biri, anlatılanı, dolayısıyla bir hikâyenin kurgulanmasını önemsemek, bu arada klasik biçimleri yenilemek biçiminde tanımlanabilir. bu tanıma bakılırsa, kolay görünüyor, çünkü geleneksel bir çizginin günümüzdeki devamından söz ediyoruz. oysa bu yüzden çetindir bu yol. kolayca tanımlanabilen ve uzun bir geçmiş boyunca bizim edebiyatımızda da sayısı...

edebiyat notları 16–20 / zülfü livaneli

edebiyat notları 16–20 zülfü livaneli   çeviri zülfü livaneli - zlivaneli@gazetevatan.com   edebiyat notları-16 uygarlıkların tanışması için birbirlerinin kitaplarını okumaları şart. bu da ancak çeviri yoluyla sağlanabildiği için edebiyat tarihinin en önemli konularından birine dokunmak üzereyiz. eğer çevirmenler olmasaydı dünya edebiyat ve düşüncesinin en önemli eserlerinden yoksun kalırdık. bir insan en çok kaç dilde eser okuyabilir ki. (nurullah ataç yabancı dil olarak sadece, tek bir gelişmiş batı dilini öğrenmenin yeterli olacağını söylerdi. nasıl olsa bütün dünya kaynakları bu dile doğru dürüst ...

emeğin sanatı'ndan 97. merhaba

merhaba, geçen sayımızda, 70 kuşağının eleştirmenlerinden veysel öngören’in hilmi yavuz şiir üzerine eleştirisini yayınlamıştık. ne yazık ki, olumlu ya da olumsuz en ufak bir yankı bile gelmedi. ya sağırlaşıyoruz, ya da kendi bildiklerimizi en doğrusu sanmaya devam ediyoruz. günümüzde sanatı insanî özelliğinden soyutlayarak fetişleştirip üzerinde tepinenler, deneysel sanat, bireysel sanat, anlamsız sanat gibi ritüellerle sanatı insanî özünden tecrit etme çabasındadırlar.  sanatı büyük kentlerin sanat gettolarıyla sınırlandırma isteğinin ürünüdür bütün bu çabalar. karşılığında da holdinglerin sponsorluğunu hak etmek vardır elbette. sı...

kafka’yı yakmışlar (!) : “dönüşüm” / istanbul büyükşehir bele

oyun, ilk kez 14 ocak 2009 da seyirci ile buluşmuş.(oyunu uyarlayan: ümit denizer –yöneten: turgut denizer . oyunda ahmet cemal’in çevirisi kullanılmış.) oyun dergisinde , çocuk oyunu “benim arkadaşım yok”; gençlik oyunu “her şeyin bir sınırı var” ve yetişkinlere “dönüşüm” oyunlarının, dünyada ilk kez uygulanan bir yaklaşım ile “değişim üçlemesi” başlığı altında sunulduğu belirtiliyor. “dönüşüm” isimli oyunun bir “değişim” üçlemesi altında verilmesini yadırgadık. malum üst başlıklar içeriği tanımlar. o halde “dönüşüm”, bir “değişim” mi demek istenmiştir ? yıll...

linççi alçakların listesi!

  yalan makinesi ve küfürbaz mustafa demirkanlı'nın sözde küfre karşı kampanyasına alet olanların imzaladıkları metni ve alet olanları teşhir ediyoruz!   yalan makinesi ve küfürbaz mustafa demirkanlı'nın sözde "küfür karşıtı" kampanyasına alet olanların imzaladıkları metni teşhir ediyoruz! (hb) kınıyoruz! tiyatro insanları olarak, yayınlarımıza ve yayıncılarımıza yönelik; iftira, karalama, baskı altına alma girişimlerini kınıyoruz! tiyatro kamuoyunun tanıklık ettiği üzere, oyun ve dizi film yazarı coşkun büktel ve internet ortamını hesapsızca kullanan hüseyin hilmi bulunmaz, kişisel site ve bloglarını sistemli aşağılama, hakaret ve küf...

behçet necatigil hakkında yazılanlardan seçmeler

behçet necatigil hakkında yazılanlardan seçmeler hakkında yazılanlardan kitaplar • behçet necatigil ve edip cansever üstüne (hüseyin cöntürk, kardeş matbaası, 1964) • behçet necatigil: hayatı, sanatı ve eserleri (nurullah çetin, t.c. kültür bakanlığı yayınları, 1997) • kırık inceliklerin şairi: behçet necatigil (selim ileri, kaf yayıncılık, 1999) • çok şey yarım hâlâ (ayşe sarısayın, yky, 2001) • kültür, dil, kimlik - behçet necatigil'in şiir dünyası (rahim tarım, özgür yayınları, 2002) • dar vakitlerde geniş zamanlar - behçet necatigil'in şiiri (yılmaz taşçıoğlu, 3f yayınevi, 2006) &bu...

günlük türünün özellikleri performans ödevi

günlük türünün özellikleri (tarihi gelişimi ve temsilcileri) günlük türünün ne olduğu üzerine kafa yormak, aslında biraz da edebiyatın ne olduğunu düşünmektir. düzenli olarak tutulmuş, tarih atılmış notlardan mı ibarettir günlükler yoksa bundan fazla bir şey mi? bu konuda en genelleyici tanımı usta günlükçü, romancı andré gide yapmıştı: “günlüğün anıdan tek farkı, günü gününe tutulmuş olmasıdır.” edebiyatın toplardamarlarından biri olarak her günlük bir portre, bir öykü, bir anı, bir tarih yazısıdır. yayımlanmak için yazılsın yazılmasın, her günlüğün bir kurgusu vardır. paris&...

gazne soysal'dan hikâyeler: gündüz hırsızları

gazne soysal'dan hikâyeler gündüz hırsızları gazne soysal'ın gündüz hırsızları adıyla kitaplaşan öyküleri, ölümünün ardından gün ışığına çıktı ve okurla buluştu. soysal'ın öykülerindeki en büyük özelliğin kişiliklerin canlılığı olduğu gözden kaçmıyor. bir anlamda geç ortaya çıkmış öyküler bunlar. yaşar kemal gazne soysal'la buluşunca hep edebiyat konuşuyorduk. özellikle sait faik hikâyeleri üstünde duruyorduk. sait faik bizim edebiyatımıza, belki de dünya edebiyatına yenilik getirmiş büyük bir ustaydı. gazne birden fazla yabancı dile hâkimdi. batı edeb...

budizmin çeviri serüveni ve türkler

     hermann hesse’nin siddhartha adlı romanı, buddha’nın yaşamını anlatıyor. okuduğumda, romandaki şiirsel anlatımdan çok etkilenmiştim. her cümle titizlikle oluşturulmuş, yerli yerine konmuş gibiydi. herman hesse romanı almanca yazmıştı. benim karşımda duran ise türkçe bir metindi. çok beğendiğim cümleleri de bu şekilde oluşturan, çevirmen kâmuran şipal’di. anlatımı, yaşamın doğal akışını simgeleyen ırmak gibi duru, dingin ama tüm gücüyle coşkunluk veren bu roman için içimden kâmuran şipal’e teşekkür etmiştim.  o sırada budizmin çeviri serüveninden habersizdim. oysa, siddhartha’yı okumamı sağlayan birçok çevi...

günlük türünün özellikleri (tarihi gelişimi ve temsilcileri)

günlük türünün özellikleri(tarihi gelişimi ve temsilcileri)   günlük türünün ne olduğu üzerine kafa yormak, aslında biraz da edebiyatın ne olduğunu düşünmektir. düzenli olarak tutulmuş, tarih atılmış notlardan mı ibarettir günlükler yoksa bundan fazla bir şey mi? bu konuda en genelleyici tanımı usta günlükçü, romancı andré gide yapmıştı: “günlüğün anıdan tek farkı, günü gününe tutulmuş olmasıdır.” edebiyatın toplardamarlarından biri olarak her günlük bir portre, bir öykü, bir anı, bir tarih yazısıdır. yayımlanmak için yazılsın yazılmasın, her günlüğün bir kurgusu vardır. paris’t...

günlük türünün özellikleri - günlüklerin tarihi gelişimi ve tems

günlük türünün özellikleri (tarihi gelişimi ve temsilcileri) günlük türünün ne olduğu üzerine kafa yormak, aslında biraz da edebiyatın ne olduğunu düşünmektir. düzenli olarak tutulmuş, tarih atılmış notlardan mı ibarettir günlükler yoksa bundan fazla bir şey mi? bu konuda en genelleyici tanımı usta günlükçü, romancı andré gide yapmıştı: “günlüğün anıdan tek farkı, günü gününe tutulmuş olmasıdır.” edebiyatın toplardamarlarından biri olarak her günlük bir portre, bir öykü, bir anı, bir tarih yazısıdır. yayımlanmak için yazılsın yazılmasın, her günlüğün bir kurgusu vardır. paris’teki bir yabancının günlüğü yazarı malaparte’nin dediği gibi, “günlüklerin, tüm öyküler gibi, bir başı, bir entrikası ve bir sonu vardır.” günlük türü...

metin türleri : günlük

günlük türünün özellikleri(tarihi gelişimi ve temsilcileri) günlük türünün ne olduğu üzerine kafa yormak, aslında biraz da edebiyatın ne olduğunu düşünmektir. düzenli olarak tutulmuş, tarih atılmış notlardan mı ibarettir günlükler yoksa bundan fazla bir şey mi?bu konuda en genelleyici tanımı usta günlükçü, romancı andré gide yapmıştı: “günlüğün anıdan tek farkı, günü gününe tutulmuş olmasıdır.” edebiyatın toplardamarlarından biri olarak her günlük bir portre, bir öykü, bir anı, bir tarih yazısıdır. yayımlanmak için yazılsın yazılmasın, her günlüğün bir kurgusu vardır. paris’teki bir yabancının günlüğü yazarı malaparte’nin dediği gibi, “günlüklerin, tüm öyküler gibi, bir başı, bir entrikası ve bir sonu vardır.”günlük türünün kökeni üzerineöteki edebiyat ...

günlük türünün özellikleri (tarihi gelişimi ve önemli temsilcile

————————————————————————————————– aşağıdaki yazı, bir konuğumuzun yorumla belirtmesi üzerine "sebofanmemo" adlı günlük sayfasından alınmış ve çok istenen bu konu da sayfamıza eklenmiştir. ————————————————————————————————– günlük türünün özellikleri (tarihi gelişimi ve temsilcileri) günlük türünün ne olduğu üzerine kafa yormak, aslında biraz da edebiyatın ne olduğunu düşünmektir. ...

sözlükler arasında gezinti - radikal kitap

yeryüzü kitaplığı   artık, dilimize girmiş tüm sözcükleri ayrım yapmadan kapsayan dev bir türkçe sözlük'ün hazırlanması gerekiyor 05/05/2006 (550 defa okundu) celÂl üster (e-mektup | arşivi)   sözlükler arasında gezinti son aylarda, kitap eki veren gazetelere yenileri katıldı. şu sıra, gazete denebilecek gazetelerin hemen hepsi haftalık ya da aylık kitap ekleri yayımlıyor. böylesi bir nicelik artışının, gerçek bir yarışma ortamında, niteliği de yükselteceğini umuyorum. kitap eklerinde uzun süredir gözüme çarpan eksikliklerden biri, edebiyat kitaplarının tanıtımı ile bilim ve sanat kitaplarının tanıtımı arasındaki dengesizlik. rakamları tam bilemesem de yayımlanan çeviri ve telif edebiyat kitaplarının -roman, öykü, deneme, eleştiri, şiir, yaşamö...

feridun andaç ile söyleşi/ semih gümüş

feridun andaç ile söyleşi"bir dil yaratmakta, yaşam kültürünü yansıtmakta öykü temel tür..."semih gümüş öykü üstüne en çok yazan eleştirmenlerden birisin. bunun nedenlerinden söz eder misin? baştan yapılmış bilinçli bir seçim mi bu, yoksa rastlantılar mı neden oldu? buna rastlantılar demek pek doğru olmaz. öyküye bilinçli yöneldiğimi söyleyebilirim. çocukluğum masalların, halk hikâyelerinin anlatıldığı bir ortamda geçti. yazın çevrem, aile ortamım beni hikaye etme, anlatma geleneğiyle yüzleştirmişti. binbir gece masallarını, aşık ve cenk hikayelerini, köroğlu kol destanlarını halamdan, babamdan ve çevremizdeki anlatıcılardan dinlemiş olmam, sonrasında, yazılanlara ilgimi artırmıştı. leyla ile mecnun'u, aşık garip'i, muhammed hanefi cenkleri'ni, eba müslimi horasani'n...

Arkadaşların Burada !
Arkadaşların Burada !